Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
 Drukuj 

Po przeprowadzeniu analizy status quo budżetowania obywatelskiego w Regionie Morza Bałtyckiego, projekt #EmPaci wprowadza drugi produkt projektu skierowany do personelu administracyjnego, lokalnych radnych i innych decydentów w samorządach lokalnych. Dokument “PB Type Groups” ma na celu zapewnienie wglądu w zasady projektowania BO i refleksję nad pomysłami, jak BO może być wdrażane w oparciu o konkretne warunki wstępne gminy i jej obywateli.

Historia ewolucji budżetowania obywatelskiego sięga lat 80-tych ubiegłego wieku kiedy to wzrosła liczba inicjatyw budżetu partycypacyjnego i obecnie na całym świecie wdrażane są tysiące różnych procesów. Żaden z nich nie jest już tak jak inny, a różnice tkwią w szczegółach. Ponieważ kategoryzacja jest trudna, ale konieczna, dlatego też w niniejszym dokumencie stworzono zbiór materiałów, który dostarcza bardziej szczegółowych informacji na temat czynników związanych z obywatelami i gminą, które mają wpływ na możliwe fazy procesu BO.  Wkład stanowią krótkie tabele z wytycznymi oraz wynikająca z nich tabela “PB type group construction kit”. W celu pokazania rezultatu, tabela została wypełniona przypadkiem udanego procesu BO w Sztuttgarcie.

Przedstawione prezentacje podnoszą świadomość skomplikowanych zagadnień związanych z wdrażaniem BO. Praktycy uzyskają porady w wielu ważnych kwestiach, m.in:

- Które fazy są możliwe dla procesu BO?

- W jakich fazach ograniczenia prawne wpływają na projekt procesu?

- Jakie działania, mimo mniejszych środków finansowych, są efektywne kosztowo?

- Jakie są tematy dla poszczególnych grup obywatelskich?

- Jak wyglądają ewentualne ograniczenia propozycji?

- Jak powinien wyglądać zespół projektowy dla BO? Czy obywatele mogliby zostać włączeni do zespołu projektowego?

- Czy bierze się pod uwagę obciążenie pracą pracowników administracji?

- Dlaczego kontrola wykonalności jest ważna?

- Kiedy należy przeprowadzać kontrolę wykonalności wniosków?

- Jaki jest możliwy harmonogram etapów procesu?

- Jakie zachęty mogą zachęcić do wysokiego udziału?

- Kiedy możliwe jest uzyskanie informacji zwrotnej?

- Czy w końcu zapewniona jest przejrzystość całego procesu BO?

Nawet jeśli nie ma (jeszcze) żadnej porady w konkretnej dziedzinie tabeli zestawienia materiałów, jest ona otwarta do rozbudowy i stawia pytanie każdemu użytkownikowi i praktykowi: "Czy powinienem się nad tym zastanowić? Czy to pole jest naprawdę puste?"

Zapraszamy do lektury!

Obrazek 2